Wydatki na zakup drobnych prezentów przekazywanych kontrahentom mogą stanowić koszt uzyskania przychodu spółki


prezenty dla kontrahentów

W wyroku z dnia 9 listopada 2016r. (II FSK 2293/16) NSA rozstrzygał spór dotyczący możliwości potraktowania wydatków na zakup drobnych prezentów wręczanych wybranym kontrahentom podczas spotkań służbowych, jako wydatków o charakterze reklamowym (a nie kosztów reprezentacji), stanowiących koszt uzyskania przychodu.

Spór wyniknął na tle różnicy stanowisk pomiędzy Organem interpretacyjnym a Spółką, która w związku z organizacją spotkań służbowych z kontrahentami ponosiła wydatki na zakup przekazywanych następnie obecnym lub potencjalnym kontrahentom drobnych prezentów, z których część posiadała logo firmy. Spółka miała wątpliwości czy ponoszone przez nią wydatki tytułem zakupu drobnych gadżetów takich jak: długopisy, kalendarze, komplety do kawy, breloki do kluczy, etui, krawaty, MP4, pendrivy, ramki i inne, nie mających charakteru okazałości czy wystawności, przekazywanych wybranym kontrahentom podczas organizowanych dwustronnych spotkań, mogą stanowić koszty uzyskania przychodów Spółki?

Spółka w swoim stanowisku stwierdziła, że nie należy do takich wydatków stosować ograniczenia wynikające z art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy, dotyczące kosztów reprezentacji, ponieważ są to wydatki reklamowe i nie mają cech wystawności.

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu nie zgodził się z taką interpretacją i uznał, że są to wydatki poniesione na artykuły wiążące się z reprezentowaniem podatnika, co oznacza, że nie mogą być one zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Kwestia wystawności lub jej braku nie ma w tym przypadku żadnego znaczenia. Natomiast dla wyjaśnienia  pojęcia "reklama", organ interpretacyjny odwołał się do definicji słownikowej oraz orzecznictwa sądowego i na tej podstawie wywiódł, że wydatki poniesione na zakup prezentów dla kontrahentów mogą zostać zaliczone do kosztów reklamy tylko wówczas, gdy są rozdawane masowo, czyli w taki sposób, by każdy zainteresowany podmiot miał możliwość ich otrzymania. Dlatego też w przypadku przekazywania prezentów (gadżetów) ograniczonej grupie podmiotów, zwłaszcza partnerów handlowych, wydatki na ich zakup należy powiązać z reprezentacją.

Spółka zaskarżyła powyższą interpretację do WSA w Wrocławiu. Sąd zaś podzielił jej stanowisko. W wyroku z dnia 5 maja 2016 r. ( I SA/Wr 321/16) uznał, że opisane przez Spółkę we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wydatki na drobne prezenty dla klientów i potencjalnych klientów, winny być uznane za wydatki zaliczane do kosztów podatkowych na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy, bowiem stworzenie właściwego klimatu dla prowadzonej działalności rodzi skutek w postaci zwiększenia przychodu. Zdaniem Sądu, skoro część spośród tych drobnych prezentów opatrzona jest logo firmy, to mają one charakter przedmiotów reklamowych, zaś wydatki poniesione na ich nabycie nie są wyłączonymi z kosztów uzyskania przychodów wydatkami na reprezentację, o których mowa w art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy, ale wydatkami na reklamę. WSA dodał, że nie ma znaczenia, iż nie są one rozdawane masowo, ale kontrahentom lub potencjalnym kontrahentom Spółki podczas rozmów dwustronnych.

W skardze kasacyjnej MF, zaskarżył wyrok w całości. NSA jednak ocenił skargę jako niezasadną  i zaakceptował kwalifikację przyjętą w wyroku Sądu pierwszej instancji. Przywołał przy tym wyrok NSA z dnia 2 lutego 2010 r. (II FSK 1472/08), w którym stwierdzono, że „to co promuje logo danej firmy jest reklamą, to co zaś przy wykorzystaniu logo innych firm ma służyć dobremu wizerunkowi własnej firmy, należy do sfery reprezentacji."

Opracował: Jacek Czarnecki
Kancelaria Podatkowa Skłodowscy

Zmiany w PCC w 2019 roku

17 April 2019
Zgodnie z ustawą z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz...

"Wyższy limit w kwocie 10 000 zł dla ulepszeń środków trwałych przyjętych do użytkowania przed 1 stycznia 2018 roku”

17 April 2019
Z dniem 1 stycznia 2018 roku zwiększył się limit umożliwiający jednorazowe zaliczenie w koszty wydatków na nabycie oraz ulepszenie środków trwałych i wartości...

Ulga termomodernizacyjna

17 April 2019
1 stycznia 2019 roku weszła w życie nowa ulga termomodernizacyjna.  Z ulgi tej korzystać mogą osoby fizyczne  opłacające podatek według skali podatkowej, podatku liniowego lub...

Podatek od niezrealizowanych zysków „exit tax”

17 April 2019
Z dniem 1 stycznia 2019 wprowadzono do ustaw o podatku dochodowym (CIT - art. 24f ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, PIT - art. 30da ust. 2 ustawy o podatku...

Nowe zasady rozliczania straty podatkowej

17 April 2019
Od nowego roku podatnikom łatwiej jest rozliczyć stratę, jeżeli ta nie przekracza wysokości 5 mln zł.

Podatek od przychodów z budynków

18 February 2019
Art. 30g ustawy o pdof Art. 24b ustawy o pdop

Kryptowaluty już nie takie krypto

18 February 2019
Od 2019 roku diametralnie zmieniają się zasady opodatkowania przychodów z kryptowalut.

Wynagrodzenie małżonka kosztem uzyskania przychodu

15 February 2019
Do końca 2018 r. do kosztów uzyskania przychodów nie mogła być zaliczana wartość własnej pracy podatnika, jego małżonka i małoletnich dzieci, a w przypadku prowadzenia...

Kontrole PUODO w 2019 roku

15 February 2019
Ogólne rozporządzenie o ochronie danych osobowych (RODO) stosowane jest od maja 2018 roku. Organem, który nadzoruje właściwe przestrzeganie przez przedsiębiorców...

Rozwiązanie umowy o pracę przed rozpoczęciem okresu zatrudnienia

15 February 2019
Celem przedmiotowego artykułu jest rozważenie problemu możliwości oraz zasad wypowiedzenia umowy o pracę w okresie przed rozpoczęciem okresu zatrudniania .

Masz pytanie? Jesteśmy do Twojej dyspozycji

Skorzystaj z wiedzy naszych ekspertów

Marki - siedziba
ul. Kościuszki 43, 05-270 Marki

tel. (+48 22) 242 60 00
fax (+48 22) 242 60 01
biuro@sklodowscy.pl

godziny otwarcia:
poniedziałek - piątek
8:00 - 18:00

Warszawa - oddział
ul. Poznańska 16/4, 00-680 Warszawa

tel. (+48 22) 242 61 80

godziny otwarcia:
poniedziałek - piątek
8:00-16:00

Wołomin - oddział
ul. Przejazd 3/5, 05-200 Wołomin

tel. (+48 22) 242 61 50

godziny otwarcia:
poniedziałek - piątek
8:00 - 17:00

 

Białystok - oddział
ul. Branickiego 17A, 15-085 Białystok

tel. (+48 85) 733 09 70

godziny otwarcia:
poniedziałek - piątek
8:00 - 16:00