RODO – co jeszcze zdążysz przygotować?


30535217_s

25 maja 2018 roku zacznie być stosowane Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych  Osobowych (RODO). Od tego momentu, zgodnie z tzw. zasadą rozliczalności na administratora danych zostanie nałożony obowiązek wykazywania, że dołożył wszelkich starań, aby należycie i adekwatnie do ryzyka zabezpieczyć posiadane dane osobowe oraz, że realizuje prawa osób, których dane dotyczą.

Czasu na przygotowanie do nowych regulacji zostało niewiele; wiele podmiotów nie zdąży zreformować swoich procedur w taki sposób, aby być na 100% zgodnym z wymogami RODO. Jeżeli nie wiesz od czego zacząć, a chciałbyś przynajmniej móc wykazać, że jesteś w procesie dostosowawczym spróbuj wykonać działania, których listę znajdziesz poniżej.

LISTA ZADAŃ, KTÓRE ZDĄŻYSZ WYKONAĆ DO 25 MAJA 2018 R.

  1. Spróbuj spisać listę zbiorów danych, które posiada twoja organizacja.
  2. Zadaj pytanie, dlaczego je posiada? Czy musi je zbierać, bo wynika to z przepisu prawa, czy też są w jakimś konkretnym celu potrzebne?
  3. Jeżeli zbierasz dane na podstawie zgód osób – zastanów się czy „zgody” utrwalone są w jakikolwiek sposób?
  4. Sprawdź czy Twoja organizacja wykonała obowiązek informacyjny wobec osób, których dane posiada?
  5. Spróbuj ustalić gdzie znajdują się nośniki z danymi - zarówno papierowe jak i informatyczne.
  6. Odpowiedz na pytanie po jakim czasie usuwasz zbierane dane, a jeśli nie usuwasz to odpowiedz dlaczego?
  7. Zastanów się jakim podmiotom powierzasz dane?

Odpowiedź na te siedem pytań pozwala stworzyć podstawowy obraz przetwarzania danych w Twojej organizacji i jest dobrym punktem wyjścia do zbudowania rejestru czynności przetwarzania, a następnie analizy czy Twoja organizacja musi powołać inspektora ochrony danych oraz czy zobowiązana jest do wykonywania innych czynności przewidzianych przez RODO.

Opracowała: Natalia Owsianko-Piątek
Kancelaria Radcy Prawnego i Doradcy Podatkowego Justyna Kuś, Dariusz Skłodowski Honestus spółka partnerska

Ważne dla przedsiębiorcy adresy w internecie

27 July 2018

Czym jest Punkt Informacji dla Przedsiębiorcy?

26 July 2018
Od 1 lipca 2018 roku na stronie internetowej www.biznes.gov.pl został uruchomiony Punkt Informacji dla Przedsiębiorcy

Zawieszenie działalności gospodarczej w ustawie prawo przedsiębiorców

17 July 2018
Zawieszenie działalności gospodarczej to czasowe zaprzestanie jej wykonywania przez przedsiębiorcę.

Wykreślnie z rejestru podatników VAT

16 July 2018
Od dnia 1 stycznia 2017 r., nowelizacja ustawy o podatku od towarów i usług z dn. 11 marca 2004 r., wprowadziła znaczące zmiany w zakresie wykreślania podmiotów...

Rejestr Należności Publicznoprawnych

16 July 2018
1 stycznia 2018 r. na mocy art. 18a i nast. ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji został utworzony Rejestr Należności Publicznoprawnych. Jest on...

Odliczenie VAT z duplikatu faktury

16 July 2018
W praktyce może się zdarzyć, że faktura dokumentująca transakcje nie dotarła do kupującego, uległa zniszczeniu lub została zagubiona. Najczęściej w takiej sytuacji, wystawiany jest...

Split payment - nowe warunki działania przedsiębiorców

29 June 2018
Już 1 lipca w życie wchodzi tzw. split payment, czyli metoda podzielonej płatności VAT.  

Metodyka w zakresie oceny dochowania należytej staranności przez nabywców towarów w transakcjach krajowych

18 June 2018
25 kwietnia 2018 roku Ministerstwo Finansów przedstawiło dokument o nazwie: „Metodyka w zakresie oceny dochowania należytej staranności przez nabywców towarów...

Działalność nieewidencjonowana w ustawie Prawo dla przedsiębiorców

4 June 2018
30 kwietnia 2018 roku weszła w życie ustawa Prawo dla przedsiębiorców.

Blokada kont w ramach STIR

4 June 2018
13 stycznia 2018 r. weszła w życie ustawa z dnia 24 listopada 2017 r. o zmianie niektórych ustaw w celu przeciwdziałania wykorzystywaniu sektora finansowego do wyłudzeń...

Masz pytanie? Jesteśmy do Twojej dyspozycji

Skorzystaj z wiedzy naszych ekspertów

Marki - siedziba
ul. Kościuszki 43, 05-270 Marki

tel. (+48 22) 242 60 00
fax (+48 22) 242 60 01
biuro@sklodowscy.pl

godziny otwarcia:
poniedziałek - piątek
8:00 - 18:00

Warszawa - oddział
ul. Poznańska 16/4, 00-680 Warszawa

tel. (+48 22) 242 61 80

godziny otwarcia:
poniedziałek - piątek
8:00-16:00

Wołomin - oddział
ul. Przejazd 3/5, 05-200 Wołomin

tel. (+48 22) 242 61 50

godziny otwarcia:
poniedziałek - piątek
8:00 - 17:00

 

Białystok - oddział
ul. Branickiego 17A, 15-085 Białystok

tel. (+48 85) 733 09 70

godziny otwarcia:
poniedziałek - piątek
8:00 - 16:00