Podatnik prowadzący księgi podatkowe ręcznie też może mieć obowiązki w zakresie JPK


jpk_obszary

Od 1 lipca 2018 organ podatkowy może żądać od średnich, małych i mikro przedsiębiorców przekazania całości lub części ksiąg podatkowych oraz dowodów księgowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej lub na informatycznych nośnikach danych, w postaci Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK). Duże przedsiębiorstwa otrzymują takie żądanie już od 1 lipca 2016 r. Tak wynika z art. 193a § 1 ustawy Ordynacji podatkowej.

Zauważmy, że powyższe obowiązki w zakresie JPK mają tylko podmioty prowadzące księgi podatkowe przy użyciu programów komputerowych.

Jednocześnie żadne przepisy nie zobowiązują do prowadzenia w formie komputerowej księgi podatkowej (np. PKPiR lub ewidencji przychodów - dotyczy podatników stosujących ryczałt ewidencjonowany). Nadal zatem dopuszczalna jest forma papierowa.

Inaczej natomiast sytuacja wygląda w przypadku prowadzenia ewidencji do podatku od towarów i usług. Od 1 stycznia br. rejestry VAT trzeba obowiązkowo prowadzić w formie elektronicznej. Tak stanowi art. 109 ust. 8a ustawy o VAT.

Oznacza to, że, nawet jeżeli podatnik prowadzi książkę przychodów i rozchodów lub ewidencję przychodów ręcznie i jest czynnym podatnikiem VAT, będzie zobowiązany do wysyłania bez względu na wysokość obrotu bez wezwania organu podatkowego co miesiąc (do 25 dnia każdego miesiąca za miesiąc poprzedni) informacji podatkowej w formie Jednolitego Pliku Kontrolnego JPK_VAT.

Przypomnijmy, że obowiązek wysyłania JPK_VAT przedsiębiorcy średni, mali i mikro mają począwszy od rozliczeń za styczeń 2018 roku, czyli pierwsze informacje muszą przekazać do Ministerstwa Finansów do 25 lutego 2018 roku.

W przypadku pozostałych struktur przekazywanych na żądanie, przesądzające jest prowadzenie ksiąg podatkowych oraz wytwarzanie dokumentów w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych.

 

Opracował: Jacek Czarnecki
Kancelaria Podatkowa Skłodowscy

 

Ważne dla przedsiębiorcy adresy w internecie

27 July 2018

Czym jest Punkt Informacji dla Przedsiębiorcy?

26 July 2018
Od 1 lipca 2018 roku na stronie internetowej www.biznes.gov.pl został uruchomiony Punkt Informacji dla Przedsiębiorcy

Zawieszenie działalności gospodarczej w ustawie prawo przedsiębiorców

17 July 2018
Zawieszenie działalności gospodarczej to czasowe zaprzestanie jej wykonywania przez przedsiębiorcę.

Wykreślnie z rejestru podatników VAT

16 July 2018
Od dnia 1 stycznia 2017 r., nowelizacja ustawy o podatku od towarów i usług z dn. 11 marca 2004 r., wprowadziła znaczące zmiany w zakresie wykreślania podmiotów...

Rejestr Należności Publicznoprawnych

16 July 2018
1 stycznia 2018 r. na mocy art. 18a i nast. ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji został utworzony Rejestr Należności Publicznoprawnych. Jest on...

Odliczenie VAT z duplikatu faktury

16 July 2018
W praktyce może się zdarzyć, że faktura dokumentująca transakcje nie dotarła do kupującego, uległa zniszczeniu lub została zagubiona. Najczęściej w takiej sytuacji, wystawiany jest...

Split payment - nowe warunki działania przedsiębiorców

29 June 2018
Już 1 lipca w życie wchodzi tzw. split payment, czyli metoda podzielonej płatności VAT.  

Metodyka w zakresie oceny dochowania należytej staranności przez nabywców towarów w transakcjach krajowych

18 June 2018
25 kwietnia 2018 roku Ministerstwo Finansów przedstawiło dokument o nazwie: „Metodyka w zakresie oceny dochowania należytej staranności przez nabywców towarów...

Działalność nieewidencjonowana w ustawie Prawo dla przedsiębiorców

4 June 2018
30 kwietnia 2018 roku weszła w życie ustawa Prawo dla przedsiębiorców.

Blokada kont w ramach STIR

4 June 2018
13 stycznia 2018 r. weszła w życie ustawa z dnia 24 listopada 2017 r. o zmianie niektórych ustaw w celu przeciwdziałania wykorzystywaniu sektora finansowego do wyłudzeń...

Masz pytanie? Jesteśmy do Twojej dyspozycji

Skorzystaj z wiedzy naszych ekspertów

Marki - siedziba
ul. Kościuszki 43, 05-270 Marki

tel. (+48 22) 242 60 00
fax (+48 22) 242 60 01
biuro@sklodowscy.pl

godziny otwarcia:
poniedziałek - piątek
8:00 - 18:00

Warszawa - oddział
ul. Poznańska 16/4, 00-680 Warszawa

tel. (+48 22) 242 61 80

godziny otwarcia:
poniedziałek - piątek
8:00-16:00

Wołomin - oddział
ul. Przejazd 3/5, 05-200 Wołomin

tel. (+48 22) 242 61 50

godziny otwarcia:
poniedziałek - piątek
8:00 - 17:00

 

Białystok - oddział
ul. Branickiego 17A, 15-085 Białystok

tel. (+48 85) 733 09 70

godziny otwarcia:
poniedziałek - piątek
8:00 - 16:00