Czym jest Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej?

Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej (w skrócie ePUAP) to system informatyczny za pomocą, którego mogą państwo załatwić wiele spraw urzędowych bez konieczności wychodzenia z domu.

Jakie sprawy urzędowe można załatwić korzystając z ePUAP?

Korzystając z usług dostępnych na  ePUAPU można na przykład:

  • Złożyć wniosek o wydanie dowodu osobistego lub zgłosić utratę dowodu
  • Zarejestrować narodziny dziecka oraz zgłosić wnioski o świadczenia związane z narodzinami dziecka (np. wniosek 500+ wniosek o wydanie kary dużej rodziny)
  • Złożyć wniosek o wydanie prawa jazdy, zgłosić jego utratę, uzyskać zaświadczenie o posiadaniu prawa jazdy zgłosić, utratę dowodu rejestracyjnego, zawiadomić urząd o zbyci pojazdu, wyrejestrować pojazd,
  • Zgłosić skargę dotycząca egzaminu państwowego na prawo jazdy oraz przełożyć termin egzaminu, złożyć wniosek o wydanie karty parkingowej dla osób niepełnosprawnych
  • Złożyć wniosek oraz wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, uzyskać wpis do odpowiedniego rejestru przedsiębiorców, złożyć wniosek o wydanie zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych czy o dofinansowanie ze środków UE na założenie i prowadzenie działalności gospodarczej,
Za pomocą Konta ePUAPU można zarówno wysyłać jak i odbierać pisma elektronicznie (np. podania odwołania, skargi ). Wnosząc podanie lub wniosek do urzędu należy wskazać adres skrytki ePUAP jako elektroniczny adres zwrotny. Powiadomienia otrzymają państwo również na wskazany adres email.

Jak korzystać z platformy ePUAP?

            Aby skorzystać z usług dostępnych w systemie ePUAP muszą państwo posiadać profil zaufany. Aby go założyć należy wypełnić formularz rejestracyjny znajdujący się na stronie www.epuap.gov.pl. Zawiadomienie o poprawnym założeniu konta zostanie wysłane na adres e-mail podany w formularzu. Formularz aktywacyjny konto na ePUAP jest dostępny pod tym linkiem https://epuap.gov.pl/wps/portal/rejestracja-konta.

Jakie dane należy podać w formularzu rekrutacyjnym aby założenia konta na ePUAP?

Założenie konta na platformie administracji publicznej wymaga podania:

1) imienia;

2) nazwiska;

3) adresu poczty elektronicznej, który wskazujemy jako właściwy do wymiany informacji w ramach ePUAP (najlepiej ten, z którego korzystamy najczęściej);

4) numeru PESEL;

5) numeru telefonu komórkowego (na ten numer zostanie przesłany kod autoryzacyjny potwierdzający autentyczność danych podanych w formularzu);

Aby zakończyć proces tworzenia konta na ePUAP wymagane jest utworzenie hasła. Hasło powinno składać się z co najmniej: 1 wielkiej litery, 1 małej litery cyfry lub znaku specjalnego (np. @,!,%). O tym, czy hasło jest odpowiednio złożone poinformuje nas ePUAP.

Po poprawnym wypełnieniu formularza rejestracyjnego należy udać się w ciągu 14 dni do dowolnego punktu potwierdzającego (np.. urząd gminy lub bank) z dowodem osobistym lub paszportem. Potwierdzając dane zawarte w formularzu uzyskują państwo profil zaufany który służy do logowania się do ePUAP i korzystania z usług administracyjnych dostępnych na platformie (np. wypełnienie wniosku o wydanie pozwolenia na budowę,łożenie formularza aplikacyjnego dotyczącego stażu z powiatowego urzędu pracy).

Jeśli chcą państwo sprawdzić jakie jeszcze usługi oferuje elektroniczna platforma proszę wejść na stronę www.epuap.gov.pl kliknąć opcje zobacz katalog spraw pod nagłówkiem załatwiaj sprawy przez Internet do przejrzenia katalogu spraw nie jest konieczne logowanie się do ePUAP.

Czym jest profil zaufany?

Profil zaufanym są dane z identyfikujące osobę posiadającą konto na ePUAP. Profil zaufany jest także narzędziem, które umożliwia logowanie się na konta użytkownikom platformy i składanie podpisu elektronicznego, dzięki któremu można załatwiać, określone sprawy urzędowe online, poprzez połączenie z serwerami urzędów administracji publicznej. Profil zaufany umożliwia państwu również  uwierzytelnianie pism kierowanych drogą elektroniczną do urzędów administracji publicznej za pośrednictwem systemu ePUAP.

Jakie są możliwości założenia profilu zaufanego na ePUAP?

Mają państwo trzy możliwości założenia konta na platformie usług administracji publicznej:

1.      osobiste założenie  profilu poprzez wypełniając formularza  dostępnego na stronie www.epuap.gov.pl   i potwierdzenie go w ciągu 14 dni licząc od dnia przesłania formularza w dowolnym punkcie potwierdzającym, (urzędy administracji publicznej, oddziały odpowiednich banków)

2.      założenie profilu zaufanego w dowolnym urzędzie administracji publicznej( np. oddziały zus, urzędy gmin)

3.      założenie Profilu zaufanego w oddziałach banków (PKO BP, ING Bank Śląski, mBank Bank Millennium, AliorBank oraz bank zachodni WBK) .

Zakładając konto na ePUAP w urzędzie administracji publicznej, bądź oddziale któregoś z wymienionych wyżej banków potwierdzają państwo jednocześnie profil zaufany niezbędny do logowania się w systemie.

Od października 2016 roku zakładając konto na ePUAP w oddziale konkretnego banku (patrz wyżej) oprócz dostępu do standardowych usług administracyjnych dostępnych na platformie uzyskają państwo także możliwość załatwienia spraw oraz dostępu do usług oferowanych przez ten bank. Więcej informacji znajdą państwo na stronie konkretnego banku .

 


Jak założyć konto na ePUAP w urzędzie?

  1. Wejdź na stronę profilu zaufanego.
  2. Kliknij "Zarejestruj się".
  3. Kliknij w odnośnik ?chcę logować się certyfikatem kwalifikowanym?.
  4. Wypełnij formularz.
  5. Kliknij "Załóż konto z certyfikatem".
  6. Wyświetli się komunikat z prośbą o wpisanie kodu autoryzacyjnego. Wpisz kod.
  7. Wyświetli się kolejny komunikat z prośbą o wykonanie trzech kroków. Jeśli je wykonasz - kliknij "Potwierdź wykonanie kroków". W ten sposób założysz profil zaufany.

Jak założyć konto na ePUAP w banku?

  1. Sprawdź, czy twój bank ma możliwość założenia profilu zaufanego, na przykład zadzwoń na infolinię banku.
  2. Wejdź na stronę swojego banku.
  3. Zaloguj się na swoje konto.
  4. Wyszukaj formularz o założenie profilu zaufanego.
  5. Wypełnij go.
  6. Wyślij formularz. W ten sposób założysz profil zaufany.

Czy do założenia i potwierdzenia konta na ePUAP można upoważnić inny podmiot ?

Tak, można upoważnić osobę lub przedsiębiorstwo do założenia konta na ePUAP, potwierdzenia profilu zaufanego oraz załatwiania spraw z urzędami administracji publicznej w imieniu mocodawcy. Przy potwierdzaniu profilu zaufanego osoba działająca w imieniu mocodawcy musi okazać upoważnienie do potwierdzenia profilu zaufanego i dokonywania czynności w jej imieniu w postępowaniach przed organami administracji publicznej za pośrednictwem ePUAPU. Oświadczenie to musi być przedstawione organowi administracji w formie pisemnej.

Artykuł archiwalny, stan Prawny na: 13.03.2017

Opracował: Sławomir Stwora

Używamy plików cookie, aby poprawić komfort korzystania z naszej witryny.